[infografika] Jak przewieźć rower samochodem? Porównanie rozwiązań: na dach, klapę czy na hak?

Bagażnik rowerowy w dużej mierze rzutuje na bezpieczeństwo i komfort podróży. Warto więc wybierać go mądrze. Na co jednak zwrócić uwagę przy podejmowaniu decyzji?

Rowerowy wypad malowniczymi, górskimi szosami planowałeś z rodziną od dawna. Wszystkie szczegóły są już ustalone – na miejsce docieracie samochodem, który zostawiacie na strzeżonym parkingu. Następnie czeka na was długa pętla stromymi drogami, którą skończycie w tym samum miejscu, w którym zaczęliście.

Tylko jedna sprawa wciąż spędza sen z powiek – nie wybrałeś jeszcze bagażnika, który pozwoliłby ci wygodnie i, co najważniejsze, bezpiecznie dowieźć rowery w góry. Przed wami kilkaset kilometrów, które musicie pokonać samochodem z rowerami na dachu bądź tylnych drzwiach. Jakość bagażnika ma więc kluczowe znaczenie? Jaki jego typ sprawdzi się jednak najlepiej – na dach, klapę czy hak holowniczy?

Bagażnik na dach

To zdecydowanie najpopularniejszy typ bagażników rowerowych. Ich największą zaletą jest na pewno niska cena – przyzwoitej jakości bagażnik na dach możesz bowiem nabyć już za nieco ponad 200 złotych. Dostępne są oczywiście także bagażniki tańsze od wspomnianej kwoty, jednak kupując jeden z nich musisz liczyć się z tym, że nie zapewni on dostatecznej ochrony waszym rowerom, a jego najsłabszym elementem będzie jednocześnie ten najważniejszy – mocowanie.

Bagażniki rowerowe mocowane na belkach bazowych mają niestety poważną wadę – przewożenie za ich pomocą rowerów nie jest zbyt wygodne. Nieco zwiększają one opory aerodynamiczne, a przy tym powodują, że rośnie wysokość auta. Przez to szczególną ostrożność musisz zachować przy wjeżdżaniu w tunele, podziemne parkingi bądź przejeżdżaniu pod mostami lub nisko wiszącymi drzewami. Na koniec wspomnijmy jeszcze o tym, że do zamocowania cięższych rowerów niezbędna będzie pomoc drugiej, wystarczająco wysokiej osoby.

Bagażnik na klapę

Ten typ bagażników dedykowany jest rowerzystom, którym nie odpowiada specyfika bagażników dachowych, ale ich auto nie jest wyposażone w hak holowniczy. Są one pozbawione wspomnianych wad modeli mocowanych na belkach bazowych, jednak i one nie okazują się jeszcze optymalnym rozwiązaniem. Dlaczego?

Przede wszystkim ze względu na to, że niezbyt dobrze sprawdzają się na nierównych drogach. A w kraju, gdzie większość szos nadal daleka jest od ideału, musisz przygotować się na to, że rowery będą niestety obijały się o karoserię, co zwykle skutkuje uszkodzeniem lakieru zarówno na aucie, jak i na ramach jednośladów. Nie bez znaczenia jest też fakt, że sposób ich montażu sprawia, że bagażnik na klapę musi być dedykowany modelowi twojego auta.

Bagażnik na hak

To zdecydowanie najlepsze rozwiązanie dla osób planujących przewieźć rower samochodem. Bagażniki rowerowe mocowane na hak są bowiem uniwersalne i możesz stosować je w każdym aucie – o ile rzecz jasna posiada ono rzeczony hak holowniczy.

Zamocowane w nich jednoślady nie tylko są stabilne i na pewno nie porysują karoserii, ale też są całkowicie bezpieczne, nie zwiększając jednocześnie wysokości auta i oporów aerodynamicznych. Wady? Mają właściwie jedną – wszystkie zabrudzenia podnoszone z asfaltu błyskawicznie osiadają na częściach rowerów.

Na poniższej infografice przygotowanej przez sklep Andra znajduje się porównanie korzyści i wad poszczególnych rozwiązań.

Sposoby przewożenia rowerów samochodem


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s